Потенциално опасен астероид прелита край нас след месец

Астрономи забелязаха потенциално опасен астероид по-малко от месец преди да прелети близо до Земята, съобщи „Дейли телеграф“.
Космическият обект, който е получил името 2010 ST3, е с диаметър 150 метра и ще мине на 6,5 млн. км от нашата планета в средата на октомври. Астероидът е бил открит с помощта на снимки, направени на 16 септември от телескопа PS1 в Panoramic Survey Telescope & Rapid Response System (Pan-STARRS), когато обектът е бил на 32 млн. км от нас. Това е първият „потенциално опасен астероид“, открит от Pan-STARRS с помощта на нов телескоп, чиято цел е именно да наблюдава небето за опасни обекти.
“Въпреки че този конкретен астероид няма да удари Земята в близко бъдеще, засичането му показва, че Pan-STARRS вече е най-чувствителната система, предназначена да открива потенциално опасни астероиди“, обясни Робърт Джедики от PS1 Scientific Consortium, който обработва данните за астероидите, получени от телескопа. По думите му 2010 ST3 е бил засечен още когато е бил твърде далече, за да бъде забелязан от други системи за следене на астероиди. Повечето от най-големите потенциално опасни обекти вече са категоризирани, но учените подозират, че съществуват още много такива астероиди с диаметър по-малък от 1,6 км, които все още не са били открити. Такъв астероид би могъл да предизвика катастрофа в регионален мащаб, ако се сблъска с нашата планета. Смята се, че такива сблъсъци се случват веднъж на всеки няколко хиляди години. „Проектът Pan-STARRS заслужава поздравления за това откритие. То е доказателство, че телескопът PS1 със своята гигапикселова камера и усъвършенствана компютърна система за засичане на движещи се обекти е способен да открива потенциално опасни астероиди, незабележими за останалите“, каза директорът на центъра за малки планети Тимъти Спар.
Pan-STARRS се очаква да открива десетки хиляди нови астероиди всяка година и да изчислява орбитите им с висока прецизност. Всеки голям обект, който е възможно да се удари в Земята през следващите 50 години, ще бъде категоризиран като потенциално опасен и ще бъде внимателно наблюдаван. Експертите от НАСА смятат, че с тази система за ранно предупреждение ще бъде възможно да се организира мисия за отклоняването на всеки астероид, който може да се сблъска с нашата планета.
Телескопът PS1 и неговият по-голям брат PS4, който ще заработи до няколко години, могат да открият милиони астероиди. Те ще засичат и по-далечни обекти като променливи звезди, свръхнови и мистериозни експлозии от различни галактики.