"Посребрена" бактерия на киселото мляко убива вируси

Белгийски учени използваха бактерията Lactobacillus fermentum, срещана в киселото мляко, в нова технология за унищожаване на вируси и лечение на грип, съобщи „Дейли телеграф“.
Те открили, че могат да прикрепят миниатюрни сребърни частици към иначе безвредната бактерия, което я превръща в убиец на вируси. Учените изследвали влиянието на „посребрената“ бактерия върху норовируса, който се разпространява при лоша хигиена и предизвиква 90% от случаите на гастроентерити по света, и установили, че тя го обезврежда напълно. Според тях същата технология може да се използва за борба с други вируси, грип и обикновена простуда.
Според професор Вили Ферстрате от Университета в Гент, Белгия, бактерията може да се използва в спрей за нос, водни филтри или дезинфектанти за ръце, с които да се предотвратява разпространяването на вируси.
“Използваме сребърни наночастици, които са изключително малки, но увеличават площта, с която бактериите се прикрепват към вирусите, повишавайки потискащия ефект. Заради опасенията, свързани с използването на подобни малки частици в човешкото тяло, ние ги прикрепихме към повърхността на бактерията, което не им позволява да се движат свободно из тялото“, обясни проф. Ферстрате.
Учените открили, че когато бактериите са отглеждани в разтвор, съдържащ сребърни йони, те отделят миниатюрни сребърни частици, 10 000 пъти по-малки от дебелината на човешкия косъм, които покриват външната част на клетките. Въпреки че среброто умъртвява клетките, те могат да се използват за създаването на спрейове за нос или дезинфектанти. Те могат да се прикрепват и към други повърхности като водни филтри или кухненски плотове, които често се превръщат в убежище на вируси.
Сребърни наночастици вече се използват в антимикробни тъкани за спортни облекла, за да намаляват разпространението на бактериите, които причиняват лоша миризма. Подобни технологии обаче предизвикват опасения, че миниатюрните частици могат да попаднат в тялото. Известно е, че среброто предизвиква поражения на черния дроб, бъбреците и белите дробове в големи количества. Според проф. Ферстрате обаче прикрепването на сребърните наночастици към повърхността на бактерията не им позволява да се отделят и да се движат свободно в организма.