Разгадаха мистерията с имунитета срещу СПИН

Американски учени вярват, че са съвсем близо до намиране на отговора на въпроса защо малка част от хората, заразени с вируса на ХИВ, могат да живеят в продължение на много години, без да се разболеят от СПИН – загадка, останала неразрешена близо 20 години, съобщи „Индипендънт“.
Откритието може да доведе до нови начини за разработване на ваксини срещу ХИВ, тъй като дава надежди, че естественият имунитет към вируса може да се превърне в алтернатива на съществуващите антиретровирусни терапии. Изследването на генома на близо 1000 души, останали здрави, въпреки че са заразени с ХИВ, разкрива различия в тяхната ДНК, които могат сериозно да увеличават шансовете им да се спасят от СПИН. Учените изчисляват, че около един на всеки 300 души, заразени с ХИВ, не се разболяват от СПИН заради естествения си имунитет. Тяхната имунна система е способна да блокира вируса, като не му позволява да превземе защитите на организма и като ограничава способността му да се предава от един човек на друг. Тези пациенти се наричат от учените „дългосрочни непрогресиращи“. Тъй като много от тях в крайна сметка се разболяват, учените решават да преименуват онези, които остават здрави, на „ХИВ-контролери“ заради способността им да контролират ХИВ до минимални нива.
Откритията са окуражаващи за разработването на ваксини, тъй като те показват на учените как имунната система може да бъде манипулирана да отблъсне атаката на ХИВ. Изследването включва цялостно изследване на генома на ХИВ-контролерите. Данните били сравнени с генома на 2600 „обикновени“ пациенти с ХИВ. Учените установили значителни различия в ДНК, отговорни за жизненоважен протеин на имунната система, известен като HLA-B, който вече е известен със своите защитни функции срещу вируси. Изследването показало, че протеинът HLA-B на ХИВ-контролерите се различава само с пет аминокиселини – изграждащите елементи на протеините – и че тези промени се наблюдават на мястото, с което молекулата се свързва с вируса, за да алармира имунната система за вирусната атака.
“Открихме, че от трите милиарда нуклеотиди в човешкия геном онези, които определят дали ще останем здрави въпреки наличието на вируса ХИВ без лечение, са единици“, обясни Брус Уокър, директор на института „Рагон“ към Масачузетската многопрофилна болница в Бостън и един от съавторите на изследването.
“По-ранни изследвания показват, че определени гени, участващи в системата HLA, имат голямо значение за контрола на ХИВ. Досега обаче не знаехме точно кои гени отговарят за тази функция и как се проявява тази разлика. Нашето изследване не само ни посочва точния протеин, но и участъка от този протеин, който отговаря за конкретната функция“ , обясни Пол де Бакер от института „Броуд“ в Кембридж, Масачузетс. По думите на д-р Уокър откритието не е като „ключ“, който може да превърне човек в ХИВ-контролер, а представлява един от факторите, които увеличават шансовете на заразен с ХИВ пациент да оцелее в продължение на много години без необходимост от антиретровирусно лечение. Все още не е обяснен точният механизъм на контролирането на ХИВ, но учените са на мнение, че вече са направили най-значимото откритие сред всички генетични фактори, участващи в процеса.