Измислиха чист начин за производство на въглеродни нанотръби

Въглеродните нанотръби – миниатюрни кухи цилиндри, изработени от въглеродни атоми – имат широко приложение в електрониката, медицината и други области. Въпреки индустриалното развитие на нанотръбите през последните години обаче много малко се знае за влиянието на тяхното производство върху околната среда. Става ясно, че при един от процесите, обикновено използван за производството на въглеродни нанотръби, се отделят годишно стотици тонове химикали, включително парникови газове и опасни замърсители на въздуха. Учени установили, че ако една от стъпките в този процес – загряването на въглеродните газове и добавянето на ключови реактивни „съставки“ - намалява емисиите на опасните странични продукти от 10 до 100 пъти, а енергията, използвана в процеса, се съкращава наполовина, съобщи електронният сайт на Масачузетския технологичен институт.
В рамките на изследването учените загрели водород и етилен, които се използват при производството на въглеродни нанотръби. Те открили, че при добавянето на металния катализатор се отделят над 40 вещества, включително парникови газове като метан и токсични замърсители като бензен. Изследователите предположили, че не всички компоненти са жизненоважни за производството на въглеродните нанотръби. Те решили да смесят незагрети етилен и водород с останалите използвани компоненти, за да открият кои от тях благоприятстват най-добре процеса. Учените установили, че определени алкини – ненаситени въглеводороди, чиито молекули съдържат тройна връзка – способстват най-добре растежа. С тяхна помощ било постигнато сериозно намаление на вредните емисии и консумацията на енергия.