Човешкият мозък е уникален благодарение на един-единствен ген

Американски учени са открили един-единствен ген, отговорен за уникалното развитие на човешкия мозък, съобщи „Дейли мейл“.
Според изследователите генът ламинин гама-3 стои зад отличителните белези на мозъчната кора – гънките, които подпомагат паметта и способността ни да мислим комплексно. Откритието било направено, след като учените анализирали пациент от турски произход, в чийто мозък не присъствали типичните гънки. Мутацията била причинена от вариация в гена LAGMC3, установили учените от Йейлския университет и от няколко института в Турция. „Демонстрирането на фундаменталната роля на този ген за развитието на човешкия мозък ни позволява да се приближим до разгадаването на мистерията около мозъчната кора“, обяснява професор Мурат Гюнел от Йейл. Нагъването на мозъчната кора се наблюдава само при бозайници с по-големи мозъци, като делфините и човекоподобните маймуни, но е най-силно изразено при хората. Тези гънки увеличават площта на мозъчната кора и правят възможно комплексното мислене, без да е необходимо да се отнема повече пространство в черепа. До момента обаче никой не успяваше да обясни как мозъкът е успял да ги формира. Сега става ясно, че генът LAMC3 играе ключова роля в този процес. Анализ на гена показва, че той се проявява по време на ембрионалния период, който е от съществено значение за формирането на дендритите, образуващи синапси или връзки между мозъчните клетки. „Въпреки че въпросният ген се среща и при по-нисши организми с гладки мозъци като мишките, по някакъв начин с времето той е еволюирал, за да придобие нови функции, които са фундаментални за формирането на мозъчната кора при човека, а неговата мутация води до загубата на повърхностните гънки – запазената марка на човешкия мозък“, обяснява още проф. Гюнел.
Откритието може да помогне на швейцарски учени да построят компютърен модел на човешкия мозък. Проектът „Човешки мозък“ се очаква да получи заем от 1 млрд. паунда, за да разработи точно копие на мозъка, което да помогне за намирането на лечение на болести като Паркинсон. В рамките на проекта вече е създадена изкуствена неокортикална колона, която се среща само при бозайниците. Тя е била дигитално построена с помощта на софтуерен модел на десетки хиляди неврони. Ние разполагаме с много такива колони, които ни помагат да се справяме със сложни когнитивни функции като родителството и социалното взаимодействие.