Тест открива ракови заболявания само в една капка кръв

Късното диагностициране и откриване на заболяването е главната  причина за трудното лечение на рака. Наред с това, има над 100 вида рак с различни случаи на протичане. Това е амбицирало учените от Националният онкологичен център на Япония да разработят нов метод, който може да открие 13 вида рак само с кръвен тест, при това за него е нужна само една капка кръв.

Новият метод открива разликите в Рибонуклеиновата киселина, която може да бъде секретирана от клетки в кръвта като начин за комуникация между здрави клетки и ракови такива. Като използва само една капка кръв, новият тест може да открие рак на гърдите, на белите дробове, на стомаха, на черния дроб, на панкреаса и др.

В лабораторни условия, като използват запазени проби от кръв на 40 000 пациенти, изследователите успяват да идентифицират с точност от 95% специфичната за всеки вид рак Рибонуклеинова киселина. Все пак има вероятност при съхраняване известно време на кръвните проби да се получат някои промени. Затова японските учени планират в скоро време провеждането на тест с взета кръв на момента от 3000 души.

Има и други методи за откриване на рак след кръвни тестове, но японският е първи, който може да диагностицира няколко вида рак, при това само с една капка кръв. Пациентите няма да са принудени да правят многобройни тестове.

Директорът на Отдела по молекулярна и клетъчна медицина,  Такахиро Очия заявява пред The Japan News, че в скоро време чрез същата капка използвана за теста, те ще са в състояние да определят и стадия на раковото заболяване.

В редица европейски страни също така се правят опити за ранно откриване и диагностициране на ракови заболявания, като се използва Рибонуклеинова киселина, но няма проучвания които да са използвали толкова много пациенти като японските, нито опити да се открият с един тест много възможни ракови заболявания.