ДНК анализ потвърди геноцида на европейци над индианци

Анализ на „възкресена“ ДНК на няколко популации древни индианци е установил, че пристигането на европейците и болестите на Стария свят действително са били причина за рязкото съкращаване в числеността на популациите на „първите народи“ на Америка, става ясно от статия, публикувана в сп. Science Advances.

„Невероятно, но нито един от изучените от нас геноми, които открихме в останките на повече от сто древни индианци, не е оставил своите следи в ДНК на съвременните аборигени на Америка. Единственият сценарий, който съответства на тези наблюдения, е пълно изчезване на изолираните помежду си популации, след като те са започнали да контактуват с европейците“, казва Бастиен Ламас (Bastien Llamas) от университета на Аделаида (Австралия).

Ламас и колегите му стигнали до този извод и за пореден път обвинили испанските конкистадори и други европейски завоеватели и пътешественици в геноцида над индианците, като възстановили фрагменти от ДНК, извлечени от почти сто инкски мумии и кости на представители на други племена на американски аборигени.

Учените се интересували от т.нар. митохондриална ДНК – неголям сегмент от генома, който се съдържа в митохондриите, енергостанциите на клетките, и който се предава заедно с тези органели от майка на дете. Днес генетиците и историците използват мтДНК за съставяне на „родословия“ на различни народи и наблюдение на тяхната миграция и история.

Използвайки фрагменти от митохондриалния геном, екипът на Ламас успял да проследи как са мигрирали различни групи индианци в периода почти от момента на тяхната поява в Америка преди около 16 000 години до началото на съвременната епоха от историята.

Сравнението на мтДНК е установило, че предците на индианците практически не са контактували помежду си след изначалното разселване по Новия свят, като се разбили на изолирани групи преди около 8–9 хиляди години.

В такъв вид те са просъществували фактически до началото на Новото време, когато практически всички древни хаплогрупи митохондриална ДНК са изчезнали напълно.

Подобен ход на събитията, като се отчита, че всички ДНК образци произхождат от гъсто населени райони на Северна и Южна Америка, говори, че техните носители масово са престанали да съществуват, убити или от болести, или по насилствен път.

Тъй като подобни „измирания“ на хаплогрупите мтДНК са настъпили приблизително по същото време, когато в Америка са проникнали конкистадорите, може да говори за това, че вината на европейците в рязкото намаляване на популациите на индианците и пълното изчезване на редица племена се явява напълно доказана, смята Ламас.