Учените от ESO разкриха „безпрецедентно откритие“ за гравитационните вълни

Миналата седмица Южната Европейска Обсерватория ESO заговори в предварително съобщение за „безпрецедентно откритие.“ Сега разкрива, че за първи път астрономите са наблюдавали едновременно гравитационни вълни и светлина, произведени от едно и също събитие.

„Откритието е много значимо, защото ни дава два напълно различни пътя за наблюдение на едно и също нещо“, казва Браян Кобърлайн, астрофизик и старши професор в Технологичния Институт Рочестър. „Представете си да се опитвате да гледате криминален филм, но можете само да го чувате, без да го виждате или обратно – само да гледате, без да чувате. Можете да видите пълната картина само ако комбинирате и двете.“

Гравитационните вълни са вълни във време-пространството, описани на теория за първи път от Алберт Айнщайн преди около век. За първи път миналата година учени успяха да наблюдават феномена и досега всички гравитационни вълни, които учените са наблюдавали, са били предизвикани от интензивни събития като сливането на неутронни звезди. Такъв тип сливане се смята и за най-вероятната причина за кратки взривове на гама лъчи, космическа експлозия, която емитира масивни количества светлина.

На 17 август 2017-та обсерваторията LIGO улавя доказателства за гравитационни вълни, минаващи край Земята, което е едва петият път, в който се наблюдава подобно събитие. Само 2 секунди по-късно космическият телескоп Fermi с гама лъчи на НАСА и Международната лаборатория по гама лъчи и астрофизика на Европейската космическа агенция ESA засичат кратък взрив на гама лъчи в същия участък в небето. Този съвсем кратък интервал кара учените да вярват, че гравитационните вълни и светлината са предизвикани от едно и също събитие.

На снимката (художествена импресия) се виждат две малки, но много гъсти неутронни звезди в точката, в която се сливат и експлодират като килонова. Такова много рядко събитие се очаква да доведе както до гравитационни вълни, така и до кратко гама-лъчение, и двете от които бяха наблюдавани на 17 август 2017 г. от LIGO-Virgo и Fermi / INTEGRAL. Последващите подробни наблюдения с много ESO телескопи потвърдиха, че този обект, наблюдаван в галактиката NGC 4993 на около 130 милиона светлинни години от Земята, всъщност е килонова. Такива обекти са основният източник на много тежки химически елементи, като златото и платината, във Вселената.

Учените отдавна подозират, че сливането на две неутронни звезди би трябвало да бъде последвано от килонова, експлозия около 1000 пъти по ярка от тази при стандартна нова. Те спекулираха на базата на компютърни симулации, че гравитационните вълни и взривът на гама лъчи може да са индикатор за това, че подобно събитие се случва. Изследването на ESO сега твърди, че случаят е точно такъв: учените най-накрая са успели да засекат и да наблюдават килонова.

„Никога не съм виждал подобно нещо“, казва Стивън Смарт, водещият наблюдението с новия технологичен телескоп на ESO в прессъобщението на агенцията. „Нашите данни, заедно с наблюденията на другите групи доказват на всички, че това не беше супернова, нито променлива звезда, а нещо много забележително.“

Заслугата за този пробив не може да се припише на отделна агенция – това е истинско колективно усилие.

Огромни отрязъци в небето, съдържащи милиони звезди, трябва да бъдат наблюдавани в небето след първоначалното засичане на гравитационни вълни, така че водещите агенции са се включили в плана.