Учени откриха какво прави „безсмъртната медуза“ безсмъртна

• Written by:  classa.bg***
  • Date:
    08.10.2023

Учени в Испания отключиха генетичния код на безсмъртната медуза – създание, способно многократно да се връща в състояние на младост – с надеждата да разкрият тайната на нейното уникално дълголетие и да намерят нови улики за остаряването при човека.

В своето проучване, публикувано тази седмица в Сборника на Националната академия на науките, Мария Паскуал-Торнер, Виктор Кесада и колеги от университета в Овиедо картографираха генетичната последователност на Turritopsis dohrnii, единственият известен вид медуза, способна многократно да се връща обратно в стадий на ларва след половото размножаване.

Подобно на други видове медузи, T. dohrnii преминава през жизнен цикъл от две части, живеейки на морското дъно по време на безполова фаза, където основната й роля е да остане жива по време на недостиг на храна. Когато условията са подходящи, медузите се размножават по полов път.

Въпреки че много видове медузи имат известен капацитет да обърнат стареенето и да се върнат към стадий на ларва, повечето губят тази способност, след като достигнат полова зрялост, пишат авторите. Не е така за T. Dohrnii.

„Ние знаем, че този вид може да направи малка еволюционна измама от може би 15-20 години“, казва Монти Греъм, експерт по медузи и директор на Института по океанография във Флорида, който не е участвал в изследването.

Този трик печели на вида прякора му като „безсмъртна“ медуза, термин, който Греъм признава, че е малко хиперболизиран.

Изследването имаше за цел да разбере какво прави тази медуза различна чрез сравняване на генетичната последователност на T. dohrnii с тази на Turritopsis rubra, близък генетичен братовчед, който няма способността да се подмладява след сексуално размножаване.

Това, което учените откриват, е, че T. dohrnii има вариации в генома си, които може да го направят по-добър при копиране и възстановяване на ДНК. Видът също изглежда по-добър в поддържането на краищата на хромозомите, наречени теломери. При хора и други видове е доказано, че дължината на теломерите намалява с възрастта.

Греъм казва, че изследването няма непосредствена търговска стойност.

„Не можем да гледаме на това като, хей, ще съберем тези медузи и ще ги превърнем в крем за кожа“, казва той.

Това има повече общо с разбирането на процесите и функционалността на протеините, които помагат на тези медузи да излъжат смъртта.

„Това е една от онези статии, които наистина мисля, че ще отворят врата към нова линия на изследвания, която си струва да бъде последвана.“