Пластмасов лазер ще засича експлозиви

Британски учени твърдят, че са разработили лазерна технология, способна да засича скрити експлозиви, съобщи Би Би Си.
Технологията може да помогне за откриването на мини и крайпътни бомби и да подобри сигурността на въздушния транспорт. Екип от учени от университета „Сейнт Андрюс“ са разработили лазер, като са „напомпали“ вид пластмаса, наречена полифлуорен, с фотони от друг светлинен източник. Учените установили, че лазерът реагира на изпарения от експлозиви като тротил.
Механизмът е способен да разпознава молекули, подобни на тези на тротила, които често се използват за производството на взривни устройства, и то в минимални концентрации – по-малко от 10 частици на милиард.
“Във въздуха над мините в Ирак и Афганистан се носи много слаб, разреден облак от изпарения от експлозивните молекули, от които е изградена бомбата“, обяснява д-р Греъм Търнбул, който е един от авторите на изследването. „Тези тротилоподобни молекули влизат в контакт с пластмасовия слой, от който е образуван лазерът, и спират излъчването на светлина“, казва още той.
Според учените подобен механизъм може да се използва за откриването на всякакъв вид експлозиви, включително и крайпътни бомби. Те смятат, че един от начините за използването на този вид лазер може да бъде роботизирано устройство, контролирано дистанционно, което да „надушва“ експлозивите в минирано поле. Системата може да се използва и за подобряване на сигурността на въздушния транспорт, като засича експлозивни пари от багажа на пътниците.
Подобна технология е била разглеждана и в миналото, но за пръв път сега учените използват пластмасови лазери, подчертава д-р Търнбул. Сред предимствата на пластмасовите лазери е, че те се очаква да бъдат сравнително евтини, тъй като полифлуоренът е широко разпространен, твърдят учените.