Откриха планета "близнак" на Земята, която би могла да поддържа живот

Международен екип от астрономи откри умерена планета с размерите на Земята, на разстояние 11 светлинни години от нашата слънчева система. Планетата, наречена Ross 128b, е втората най-близка от откритите до момента, които орбитират около неактивна звезда червено джудже. Това й състояние увеличава вероятността на планетата да има живот, според Европейската южна обсерватория (ESO).

Планетата беше открита с планетарния ловец HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), търсачка с висока точност с радиална скорост на ESO, инсталирана в обсерватория на Чили.

"Това откритие се основава на повече от десетилетие интензивен мониторинг на HARPS, заедно с най-съвременните техники за редукция и анализ на данните", подчертава Никола Астодило-Депу, един от съавторите на публикацията, описваща резултатите от работата на астрономите.

Червените джуджета като това, около което орбитира новооткритата планета, са едни от най-студените, най-слабите и най-често срещаните звезди във Вселената. Всъщност това са типичните цели при всяко търсене на екзопланети, се казва в изявлението на обсерваторията.

Понастоящем звездата на Рос 128 е на единадесет светлинни години от Земята, но се движи към нашата слънчева система и се оценява като най-близката звезда до Слънцето за около 79 000 години - почти незначителен период за Вселената. В този случай Рос 128 б ще бъде най-близката екзопланета, надминавайки Проксима b, която орбитира в обитаемата зона на червената звезда джудже "Проксимама Центаури", най-близката до Слънцето до този момент.

Екипът откри, че Ross 128b е 20 пъти по-близо до звездата си, от разстоянието, което разделя Земята от Слънцето. Въпреки тази близост тя получава само 1,38 пъти повече радиация от Земята и се изчислява, че нейната равновесна температура е между -60º и 20º C, благодарение на студената природа на своята звезда, чиято повърхностна температура е приблизително половината от тази на Слънцето.

Въпреки че учените, участващи в това откритие, посочват, че Ross 128b изглежда умерена планета, т.е. с благоприятни условия за появата на живот, няма сигурност по този въпрос. Не е ясно дали планетата е вътре, вън или на прага на обитаемата зона, в която на повърхността на планетата може да съществува течна вода.