Руските учени създават изкуствена "човешка кожа", която става по-здрава, когато се опъне

Руски екип от учени е създал синтетична човешка кожа, която преодолява много от спънките при пресъздаването на живи тъкани, като е мека и здрава и става по-силна, когато се разтяга.

Изследователите от Московския държавен университет, заедно с колегите си в Съединените щати, прекараха години в разработването на умен материал, който дори е способен на самостоятелно сглобяване.

Кожата, която се състои от молекулни влакна, присадени върху дългата част на молекулата, е много еластична, но ако бъде опъната, усукана или огъната извън формата си, тя се втърдява много бързо.

Учените, които искат да пресъздадат човешката кожа за целите на роботиката, носимата електроника и пластичната хирургия, досега имаха слаб успех, опитвайки се да създадат нещо, което може да бъде едновременно меко и здраво. Трудността за преодоляване на контрастните цели е особено изразена при тъкани като мазнините, които са едновременно ултра меки и ултра твърди.

Въпреки това, екипът, воден от проф. Дмитрий Иванов, разреши привидно неразрешимия проблем с новия си хибриден материал, който може да възпроизведе механиката на мазнините, родовата мембрана, гръбначния мозък и дори мозъчната тъкан.

„Кожата има уникални свойства - тя е едновременно мека и еластична при контакт. Въпреки това, когато се разтегне, тя рязко се втвърдява - целостта на кожата е възможно да се наруши само чрез много силен механичен ефект.", обясни проф. Иванов.

Изследването е публикувано в списанието Central Science на Американското химическо общество и екипът се подготвя за следващия етап от развитието на изкуствена кожа.