Откриха Хигс бозона?

Един от детекторите на Големия адронен колайдер на ЦЕРН край Женева е уловил сигнали, които може да идват от отдавна издирваната частица, наречена Хигс бозон, показва изтекъл вътрешен документ с непотвърдени данни, цитиран от „Дейли телеграф“.
Документът разкрива, че един от детекторите в ускорителя е засякъл частица, която може да бъде Хигс бозон, разпадащ се на две високоенергийни частици, известни като фотони. В доклада, писан от четирима учени, работещи на детектора ATLAS, се посочва, че скоростта, с която събитието се е случило, е 30 пъти по-висока, отколкото се е очаквало. „Настоящите резултати са първото категорично наблюдение на физика, която излиза извън стандартния модел. Вълнуваща нова физика и нови частици могат да бъдат открити в много близко бъдеще“, се казва още в документа, който се появи първо в блога на физика Питър Войт от Колумбийския университет.
Доказването на наличието на теоретичната частица, която би трябвало да отговаря за наличието на маса във Вселената, е една от основните научни цели на най-големия ускорител на елементарни частици в света, струващ близо 7 млрд. евро. „Божествената частица“ е ключова част от стандартния модел, използван във физиката, който описва строежа на частиците и атомите.
Слуховете, че учените, работещи в Големия адронен колайдер, са открили доказателства за наличието на Хигс бозона, започнаха да циркулират в интернет, след като въпросният вътрешен документ бе публикуван в глобалната мрежа. Физиците обаче побързаха да призоват за повече предпазливост около твърденията, тъй като много кандидат-частици, появявали се при експериментите в колайдера, по-късно са били опровергавани след допълнителни изследвания. Официални представители от ЦЕРН обявиха, че резултатите все още не са напълно потвърдени и могат да се окажат фалшива тревога. Някои учени първоначално смятаха документа за измислица, но от ЦЕРН потвърдиха, че той е автентичен. Въпреки предупрежденията за предпазливост, изтеклият документ предизвика интензивни спекулации в научните сайтове и блогове, че резултатите показват първото засичане на Хигс бозона. Тези вълнения идват на фона на разкритието на учените от ЦЕРН, че са поставили нов световен рекорд с произвеждането на най-интензивните лъчи от частици досега.