Откриха микроби, издържащи на гравитация, 400 000 пъти по-силна от земната

Японски учени откриха, че някои микроорганизми са способни да оцелеят, да се развиват и да се размножават при гравитация, която е стотици хиляди пъти по-силна от земната, съобщи РИА „Новости“. Това означава, че животът може да съществува на планети с много по-силна гравитация и дори на студени звезди – кафяви джуджета, смятат изследователите от японската агенция по морски и геоложки изследвания и технологии. Вече е добре известна способността на бактериите да издържат на високи и ниски температури, високо налягане, киселинност и радиация, но до момента не беше изследвано влиянието на повишената гравитация върху тях. Опитите показват, че понижената гравитация стимулира растежа на бактериите, а в някои случаи подобрява устойчивостта им на стрес. За да изследват влиянието на по-силната гравитация, учените използвали няколко вида бактерии – Escherichia coli, Paracoccus denitrificans, Shewanella amazonensis, Lactobacillus delbrueckii и Saccharomyces cerevisiae. Част от тях били поставени в центрофуга, създаваща претоварване от 7500 g, друга – в условия на 22 500 пъти по-висока гравитация в сравнение със земната, а третата част от бактериите били оставени да се развиват в нормални условия. Според учените изследванията ясно показват, че микроорганизмите са способни не само да оцелеят при хипергравитация, но и успяват да се развиват и да се размножават. Въпреки че бил съществено забавен, растежът на бактериите Escherichia coli и Paracoccus denitrificans се наблюдавал и при повече от 400 000 пъти по-висока гравитация от земната. Заради ограничените възможности на центрофугата обаче учените не успели да определят горната граница на оцеляване.