Под повърхността на Йо има океан от магма

Под повърхността на Йо – най-вътрешния от четирите Галилееви спътници на Юпитер – има дълбок океан от магма, съобщи „Нешънъл джиографик“.
Йо е малко по-голяма от земната Луна и е космическото тяло с най-силна вулканична активност в нашата Слънчева система. В момента на повърхността на Йо има 400 или повече активни вулкани, отбелязват учени от Калифорнийския университет в Лос Анджелис. Освен това те са много мощни – някои от тях могат да изригват до височина от 500 км. Откритието на океана от магма под повърхността на Йо дава отговор на спора около това каква част от вътрешността на Луната трябва е разтопена, за да се подхранват постоянните изригвания.
Учените стигнали до тези изводи, след като анализирали повторно данните от космическия апарат на НАСА „Галилео“, който обикаляше около Юпитер от 1995 г. до 2003 г., като извърши и близки полети край някои от 63-те луни на планетата, включително и Йо. Те установили, че магмата на Йо се намира на около 30 до 50 км под повърхността на спътника, между кората и мантията. Магменият слой е с дебелина най-малко 50 км, като се смята, че може да достигне до 320 км. Откритието не е било направено по-рано, тъй като вулканите на Йо отделят големи количества йонизирани газове, които си взаимодействат с магнитното поле на Юпитер и досега учените не разполагаха с достатъчно добри компютърни модели, за да надникнат отвъд това взаимодействие.