Откритие за Нобелова награда и път към теория на всичко

Международната гравитационна обсерватория LIGO заяви в четвъртък за феноменалното откритие на гравитационните вълни. Тяхното откриване, според руския физик Михаил Городецки, отваря пътя към създаването на теория на квантовата гравитация и теория на всичко, обясняваща всички процеси във Вселената.

„Сдобихме се с „уши", с които можем да чуваме Вселената. Не се шегувам – честотите на гравитационните вълни, регистрирани от LIGO, са фактически звукови – стотици херца, килохерца, те може да се трансформират в звук и да се слушат като чуруликането на птици", казва авторът на откритието, научният директор на Руския квантов център и професор от МГУ Михаил Городецки.

Городецки и редица други руски учени, заедно с техни колеги от 14 други страни, участват в работата на международния проект LIGO – гравитационна обсерватория, която от 2000 година се опитва да открие гравитационните вълни. Гравитационните вълни са изкривяване на тъканта на пространство-времето, чието съществуване е предсказано от Алберт Айнщайн преди сто години в рамките на общата теория на относителността.

В рамките на този проект на територията на САЩ са създадени две гигантски „антени" – два Г-образни лазерни интерферометъра с дължина на рамото по четири километра. В четвъртък ръководството на колаборацията LIGO потвърди разпространяваните от октомври миналата година слухове, че гравитационната обсерватория е успяла да открие следи от такива вълни.

„Сега имаме само два детектора, но дори с тях можем да определим масата на обектите, а по времето на задръжка – да оценим тяхното примерно положение на небето. За двете антени локализацията не е много добра – някаква дъга на небето, но когато напълно заработи третата Европейска гравитационна антена, с методи за триангулация можем да определим положението на източниците доста точно", казва Городецки.

По думите му това ще позволи оперативно да се насочат към региона, откъдето идват гравитационните вълни, оптични и радиотелескопи за изследване на техните източници с традиционни методи.

„Освен това ние можем да проверим теорията на относителността на такова ниво на точност, което е недостъпно за другите методи, да проверим нови теории и възможно да се приближим към създаването на квантова теория на гравитацията и дори към теорията на великото обединение", заключава физикът.
Гравитационните вълни са открити още преди пускането на LIGO

Откриването на гравитационните вълни е станало още преди научния старт на детектора LIGO – по време на инженерния цикъл на измервания, казва Леонид Прохоров от МГУ, който също участва в колаборацията LIGO.

„Много му провървя на проекта и откритието беше направено не по време на научното прогонване, по време на научния цикъл на измерване, а по време на инженерния цикъл", разказва Прохоров.

Гравитационните вълни са регистрирани на 14 септември 2015 година в 5:71 часа лятно северноамериканско източно време на двата детектора близнаци на лазерната интерферометрична гравитационно-вълнова обсерватория (LIGO-Laser Intergerometric Gravitational Observatory), разположени в Ливингстън, щата Луизиана, и Ханфорд, щата Вашингтон (САЩ).

Ако можехме да видим гравитационните вълни

Ехо от Големия взрив или прах от Млечния път

Прибързано ли гръмнаха шампанско за ехото от Големия взрив?

Гравитационните вълни са резултат от сливането на две черни дупки, които имали маси 29 и 36 пъти по-големи от масата на Слънцето, а самото сливане е станало преди 1,3 милиарда години.

Проектът LIGO е система от два еднакви детектора, настроени за детекция на невероятно малки измествания от преминаването на гравитационни вълни.

Детекторите са разположени на 3000 км един от друг. Изследванията в LIGO се осъществяват в рамките на научната колаборация LIGO (LSC — LIGO Scientific Collaboration), от екипите на повече от 1000 учени от университетите на СЩ и 14 други страни.