Откриха почти 100 неизвестни досега вулкани под ледовете на Антарктика

Изследователите откриха сектор, който изглежда е най-голямата вулканична област на Земята. Учените са разкрили невидима мрежа от почти 100 неизвестни досега вулкани, която лежи скрита под антарктическата ледена покривка.

В дистанционно изследване на Западна Антарктика учените са разкрили общо 138 вулкана, 91 от които не са били известни досега. Според тях е абсолютен императив да се установи максимално бързо, дали някой от тях е все още активен.

„Големият въпрос е: доколко са активни тези вулкани? Това е нещо, което трябва да установим възможно най-бързо“, казва геологът Робърт Бингъм от Университета Единбург в Обединеното Кралство пред The Guardian.

“Всяко нещо, което може да причини топенето на леда – а едно изригване определено би причинило това – ще ускори стичането на леда в океана.”

Екипът на Бингам е изучавал зоната под ледовете на Западна Антарктика, анализирайки издигането на плочите чрез информация от базата данни Bedmap2.

Това, което са търсили са конусивидни образувания, стърчащи нагоре в леда из цялата Западна Антарктика, което до голяма степен е същото както при големите вулкани, издигащи се над повърхността на Земята.

Естествено, тези вулканични конуси остават невидими за нас под леда, но радар сигналите, проникващи вътре в леда, могат да засекат тези базалтови скални форми.

Около 47 субглетчерни вулкани са били открити досега в Антарктика, но откритието на 91 нови върха – в район от порядъка на 3500 км между ледения шелф Рос и Антарктическия полуостров – предполага наличието на повече, отколкото учените смятаха досега.

„Бяхме изумени. Не очаквахме да открием подобна бройка,“ разказва Бингам пред The Guardian.

“Мисля, че е много възможно този район да се окаже най-богатият на вулкани район в света, повече дори от източна Африка, където са концентрирани Килиманджаро и много други активни вулкани.”

Идентифицираните вулкани варират на височина от 100 м до 3850 м и тъй като не е ясно дали са активни, е важно да се разбере час по-скоро. Те са погребани под километри лед и е малко вероятно да представляват директна заплаха за повърхността, но ако някой изригне, ще разтопи леда върху него, а това директно ще повиши нивото на океана.

Освен това опасение, учените спекулират, че всъщност активността на вулканите може да зависи от нивото на ледената им покривка – или по – скоро от липсата й.

„Основната част от вулканичната дейност по света в наши дни се случва тъкмо в региони, които наскоро са изгубили глетчерното си покритие – след края на последната ледена епоха“, твърди Бингам.