Откриха облаци на Марс подобни на земните

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    18.11.2022
  • Сподели:

Европейската космическа агенция току-що забеляза облаци, подобни на земните, на повече от 85 милиона километра от нашата планета. В проучване, публикувано на 15 ноември в списание Icarus, сондата MarEs Express на ESA наблюдава две прашни бури през 2019 г. на Червената планета, които произведоха модели на облаци, които зловещо напомнят тези на Земята.

Въпреки факта, че двете планети имат невероятно различни атмосфери – Марс е сух и студен, докато Земята е гъста, влажна и топла – облаците прах ще се въртят спираловидно и ще се движат подобно на тези по време на извънтропични циклони на Земята. Наблюдението дава на изследователите повече представа за естествените процеси на образуване на облаци, въпреки огромните разлики между двете планети.

„Когато мислим за подобна на Марс атмосфера на Земята, човек лесно може да се досети за суха пустиня или полярен регион. Тогава е доста неочаквано, че чрез проследяване на хаотичното движение на прашните бури могат да се направят паралели с процесите, които се случват във влажните, горещи и определено много неподобни на Марс тропически региони на Земята,” казва в изявление Колин Уилсън, учен от Mars Express на ESA . Уилсън не участва пряко в проучването.

Бурите са се случили през пролетта на северния полюс на Марс, което е период, когато бурите обикновено се образуват на Червената планета. Когато прахът навлиза в атмосферата, той започва да образува по-малки облачни клетки със зърнеста текстура – която напомня на тези на Земята. Това се случва, когато горещият въздух се издига в резултат на по-плътния по-хладен въздух около него. Можете да видите същото явление да се случва в купестовидните облаци на Земята, които се образуват, когато е на път да вали. Вместо от водни капчици, които изграждат облаците тук, марсианските облаци са съставени от прах, който се нагрява от слънцето и го кара да се издига.

Данните събрани от бурята през 2019 г., ни помагат да се информираме как работят атмосферите на различни планети, като същевременно ни помагат да разберем как прашните бури на Марс могат да повлияят на бъдещите астронавти. Например, масивна прашна буря, последвана от нейните масивни облаци, може да попречат на слънчевата светлина да захрани важни слънчеви панели на марсиански колонии или роувъри. Знаейки как се образуват тези облаци и колко дълго издържат, може да помогне да се предотврати загубата на енергия на тези системи.

Изследователите отбелязват, че бъдещи проучвания могат да се основават на техните открития чрез сравняване на облачни образувания на Земята с тези на Марс, както и на Венера. Това може да помогне да се хвърли още повече светлина върху това как тези облаци прах действат на Червената планета и извън нея.