С две майки ще сме по-дълголетни

Гените, които се предават от бащата, може би съкращават живота на тяхното поколение, сочи изследване, цитирано от в. „Таймс“.
Учените са открили, че лабораторни животни с две биологични майки и без баща живеят до 30% повече от обикновените животни. Този експеримент може да допринесе за по-доброто разбиране на процеса на стареене при хората, твърдят изследователите. Откритието е направено от японски учени, които смятат, че има възможност гените, които се предават чрез сперматозоидите, да увеличават ръста и теглото на поколението за сметка на дълголетието.
Откритията са били направени в резултат на биологичния трик, разработен от екипа на проф. Томохиро Коно от Токийския университет по земеделие, който през 2004 г. създаде мишката Кагуя с две биологични майки и без баща. Това стана, след като учените успяха генетично да манипулират яйцеклетки на лабораторни животни да се държат като сперматозоиди. Преди създаването на Кагуя се смяташе, че това е невъзможно при бозайниците заради феномена, известен като генетичен отпечатък, който изисква ембрионите да наследяват женска и мъжка ДНК, без които ембрионите на бозайниците обикновено умират. Кагуя обаче живяла 793 дни, докато средната продължителност на живота на нейните събратя е между 600 и 700 дни. Това навело учените на мисълта, че необикновеният начин, по който тя е била зачената, е допринесъл за нейното дълголетие. Екипът създал още 13 такива лабораторни животни, които живели средно с по 186 дни повече от обикновените животни. Тяхното дълголетие обаче било за сметка на по-малкия им размер и тегло.
Засега не е ясно дали този ефект е приложим и при хората, но изследователите обещават нови открития в областта на генетичното влияние върху процеса на стареене при бозайниците, които евентуално биха могли да помогнат за неговото забавяне. Освен това откритието може да внесе повече яснота в начина, по който гените, предоставени от майката и бащата, се комбинират при ембриона, което от своя страна да допринесе за по-доброто разбиране на репродукцията и някои заболявания. Според учените експериментът може да предложи и обяснение на факта, че жените обикновено живеят по-дълго от мъжете.