Разгадаха целия генетичен код на рака

Учени разкодираха целия генетичен код на два от най-често срещаните видове рак – на кожата и на белите дробове, съобщи Би Би Си.
Откритието може да доведе до революция в борбата с коварната болест, твърдят експертите. Генетичните карти на рака не само ще позволят на засичането на туморни образувания в много по-ранен етап, но и ще спомогнат за разработването на нови лекарства, смятат от най-голямата британска неправителствена фондация за финансиране на биомедицински изследвания „Уелкъм тръст“.
Учени от цял свят в момента работят по систематизирането на всички гени, които „дават дефекти“ в много видове рак при човека. Британски специалисти проучват рака на гърдата, Япония работи върху рака на черния дроб, а Индия – върху рака на устата. Китай изучава рака на стомаха, а САЩ – на мозъка, яйчниците и панкреаса. Учените от Международния консорциум за раковия геном от десет страни смятат, че ще са необходими най-малко пет години и стотици хиляди долари, за да осъществят тази задача, но след като тя бъде завършена, ползите за пациентите ще бъдат огромни.
Учените са открили, че ДНК кодът на рака на кожата съдържа над 30 хил. „грешки“, които са причинени главно от прекаленото излагане на слънчева светлина. ДНК кодът на рака на белите дробове съдържал над 23 хил. „грешки“, предизвикани основно от цигарения дим. Така експертите установили, че типичният пушач се сдобива с една нова мутация на всеки 15 изпушени цигари. Въпреки че много от тези мутации могат да бъдат безопасни, някои от тях причиняват рак. „В повечето от случаите мутациите ще попаднат в безопасни части от генома, но някои ще улучат цели, предизвикващи рак – точно като на руска рулетка“, посочва изследователят Питър Кемпбъл от „Уелкъм тръст“, провел изследването. Според него отказът от тютюнопушене намалява риска от рак до „нормални“ нива. Смята се, че белодробните клетки, съдържащи мутации, в крайна сметка се заменят от нови такива без генетични „грешки“. Учените предполагат, че това проучване ще помогне за установяването на точните фактори от начина на живот и околната среда, които задействат различните видове рак.