Чаша зелен чай предпазва от рак на белия дроб

Една чаша зелен чай на ден намалява опасността от рак на белия дроб дори при пушачите, показва ново изследване, цитирано от Би Би Си.
Учените установили, че антиоксидантите, съдържащи се в листата на зеления чай, може да защитават срещу увреждане на ДНК, което в крайна сметка води до рак. Изследователите от Тайван смятат, че зеленият чай може да намали пет пъти опасността от рак на белия дроб при пушачите и непушачите. Най-впечатляващи са обаче резултатите при хората, които редовно пушат. При тях опасността от рак намалява 12 пъти дори и само при една чаша на ден. Зеленият чай отдавна е смятан за природно лекарство, помагащо при диабет, деменция, висок холестерол и наднормено тегло. Смята се, че съдържащите се в него полифеноли помагат за успокояване на възпаления и предотвратяват увреждането на генетичната информация, съдържаща се във всяка клетка.
Резултатите от клиничните проучвания обаче са противоречиви. Някои от тях доказват предпазващия ефект, докато други не успяват да открият никакви доказателства за това. През юли бяха публикувани резултатите от 51 проучвания на връзките между зеления чай и превенцията на рака, които са обхванали над 1,5 млн. души. Заключението е, че при умерена консумация зеленият чай е полезен, но учените все още не могат категорично да обявят, че той предпазва от определени типове рак.
Освен това учените подчертават, че балансираната диета не може да компенсира вредата, нанасяна от тютюнопушенето. Цигареният дим вкарва в белите дробове близо 80 канцерогенни химикала. Пиенето на зелен чай не може да компенсира тази вреда, посочват експертите.