Омега-3 – ключът към дълголетието

Рибните мазнини може би са еликсирът на младостта, сочат нови данни за влиянието им върху биологичното стареене, съобщи британският в. „Гардиън“.
Омега-3, мастните киселини от рибните мазнини, запазват генетичния „бушон“, който определя продължителността на живота на клетките, твърдят американски учени. Откритието може да обясни много от известните вече ползотворни ефекти от Омега-3. Смята се, че приемането на хранителни добавки, съдържащи рибните мазнини, предотвратяват сърдечни заболявания, повишават вероятността за оцеляване след сърдечен удар, ограничават намаляването на мисловните способности с напредването на възрастта и спомагат за предотвратяването на свързаните с възрастта изменения в очите, които могат да доведат до слепота. Изследователите са установили, че животът на лабораторните животни, които са приемали извлечени от рибата мастни киселини Омега-3, се удължава с 30%.
Въпреки че се знае, че мастните киселини Омега-3 притежават мощни антивъзпалителни свойства, механизмите, които стоят зад тях, досега не бяха изследвани. Новото проучване показва, че тези мастни киселини оказват директен ефект върху биологичното стареене, като забавят темпа на скъсяване на защитните „предпазители“ на края на хромозомите. Тези „предпазители“, наречени теломери, се състоят от копирани нишки ДНК и осъществяват същата предпазна функция, като например пластмасовите краища на връзките за обувки. Те предпазват краищата на хромозомите - „пакетите“ от ДНК в клетъчните ядра, от увреждане и по този начин запазват ДНК. Всеки път, когато клетката се дели обаче, теломерите се скъсяват, докато се достигне една критична точка. От този момент нататък ДНК се уврежда и клетката спира да се дели и може да умре. По този начин теломерите действат като биологически „бушони“. Темпът, с който въпросните бушони „изгарят“, варира при отделните хора и различните клетки. Смята се, че той има влияние върху свързаните с остаряването заболявания.
Американските учени, осъществили проучването, са изследвали ефектите на мастните киселини Омега-3 върху скъсяването на теломерите при над 600 пациенти със сърдечни заболявания. В началото на изследването те измерили дължината на хромозомните теломери в кръвните клетки, както и нивата на две извлечени от рибните мазнини Омега-3 мастни киселини – докосахексеновата и ейкозапентаенова киселина, в кръвта на пациентите. Пет години по-късно били извършени тестове, които показали тясна връзка с приема на Омега-3 киселините. При пациентите, които консумирали най-малко количество от тях, темпът на скъсяване на теломерите бил най-бърз и обратно.
“Откритията потвърждават, че чрез забавянето на износването на теломерите мастните киселини Омега-3 забавят стареенето“, съобщават учените от Калифорнийския университет, които са провели изследването.