Евтин инсулин ще се извлича от див шафран

Канадски учени са успели да „вмъкнат“ гена на човешкия инсулин в растение, да посадят семената му, да извлекат олиото и да „съберат реколтата“ от инсулин, пише „Попюлар сайънс“.
Канада прави първата стъпка в борбата с диабета преди един век, като открива инсулина, а сега е на път да промени визията за болестта, като създаде инсулин по съвсем различен начин. Група канадски учени работят по проект, чрез който да произведат много по-евтин инсулин – а именно, като се използва растението див шафран.
През 1920 г. д-р Фред Бантинг и д-р Чарлз Бест откриват как инсулинът контролира кръвната захар. Днес диабетиците си инжектират определен хормон, който техните тела не могат да произвеждат. Инсулинът, който те използват, често е извлечен от животни, но голяма част идва и от генетично променена бактерия и мая, които произвеждат „биосинтетичен“ инсулин.
Но пациентите в по-бедните страни често не могат да си позволят да платят 800 долара на година за инсулин. Учените от Университета в Калгари са на път да променят този факт. Те са открили как генетично да манипулират растението див шафран, така че то да произвежда инсулин. Като впръскват гена на човешкия инсулин в растението, шафранът става малка фабрика за производството на инсулин. Семената на растението се посаждат, извлича се олио и реколтата от инсулин се „събира“.
“Инсулинът, който произвеждаме от див шафран, работи идентично в тялото и е химически подобен на инсулина, който произвежда панкреасът ни“, заяви д-р Морли Холенберг от Факултета по медицина към Университета в Калгари. Официалното име на новия продукт е SBS-100, но хората го наричат „прериен инсулин“ в чест на региона, където се отглежда дивият шафран.
Всеки един акър от насаждения (около 4 декара) може да произведе повече от килограм инсулин, който ще стигне за лечението на 2500 диабетици за една година. Това означава, че само 16 000 акра шафран може да покрият световното търсене на инсулин за една година.