Сондата "Касини" намери ново доказателство за вода на Енцелад

Учени от НАСА смятат, че на Сатурновата луна Енцелад има условия за поддържането на живот, след като са открили ново доказателство за наличието на вода в течно състояние под повърхността й, съобщиха Би Би Си и в. "Дейли телеграф".
При прелитането си край Енцелад космическият апарат "Касини" е открил в атмосферата на Сатурновата луна отрицателно заредени водни молекули. На Земята подобен тип йони се срещат на места, където има движеща се вода – водопади или разбиващи се океански вълни. На Енцелад няма вълни, но има активен район близо до Южния полюс, където водни изпарения и ледени частици се изхвърлят под формата на струи от пукнатини в повърхността на спътника и се издигат на голяма височина в атмосферата. Ако на Енцелад има вода в течно състояние, това означава, че Сатурновата луна може да предложи необходимите условия за поддържането на живот, обясняват специалистите.
Наблюденията са направени с помощта на плазмения спектрометър на "Касини". Първоначалното предназначение на инструмента е било да изследва магнитното поле на Сатурн. Учените не са допускали, че благодарение на спектрометъра ще могат да анализират проби от ледените струи, изхвърляни от Енцелад. Според Андрю Коутс, който е специалист по работата на „Касини“, данните, събрани от космическия апарат, подсказват за наличието на други елементи на живота като въглерод, както и източник на топлина, който поддържа водата в течно състояние. „Не е учудващо, че на Енцелад съществува вода - подобен вид йони са твърдо доказателство за наличието на подпочвени води. А там, където има вода, въглерод и енергия, са налични някои от важните елементи на живота“, посочва д-р Коутс.