Ученето поддържа мозъка в оптимална форма

Екип от учени начело с Лулу Чън и Кристин Гал от Калифорнийския университет откри, че всекидневното учене стимулира невронните рецептори и помага на мозъчните клетки да функционират на оптимални нива, пише „Физорг“.
Тези рецептори се активират от протеин, известен като мозъчно извлечен невротрофичен фактор ( BDNF), който улеснява развитието и диференциацията на връзките или синапсите, отговорни за комуникацията между невроните. BDNF е ключов протеин за формирането на паметта.
„Данните потвърждават, че има решаваща връзка между ученето и развитието на мозъка, и очертават пътищата, чрез които да подобрим тази връзка чрез евентуално лечение“, заяви Чън от Катедрата по анатомия и неврология.
В допълнение към факта, че мозъчната дейност стимулира BDNF, като подава сигнали към местата, където невроните формират синапси, учените откриха, че този процес е свързан с мозъчните ритми, възникващи при учене - наречени тета ритми, които са жизненонеобходими за възприемането на новата информация.
След провеждане на опити върху гризачи екипът открил, че и непринуденото учене, и принуденото използване на тета ритмите предизвиква BDNF сигнали към местата, където се образуват синапсите.
„Тази връзка допринася за поддържане на мозъка в добро здраве“, заяви професорът по анатомия и невробиология Кристин Гал. „Има доказателства, че тета ритмите отслабват, когато стареем, и нашето изследване показва, че това може да доведе до намаляване на паметта. От друга страна, се доказва, че ако сме ментално активни, докато остаряваме, може да поддържаме изпращането на BDNF сигнали в постоянен ритъм, което да ограничи когнитивния спад.“