Учените създадоха "вечни" зъбни пломби

Много стоматолози са изправени пред проблем, който досега не е имал решение: способността на бактериите да копаят под зъбните пломби и да причиняват така наречените вторични кариеси. Именно с това решил да се бори екип от изследователи от университета в Торонто, Канада, който проектирал антимикробен материал, предотвратяващ появата на нови кухини под пълнежа, съобщава Science Daily.

Учените създадоха "интелигентен" материал за пълнене, направен с малки частици от антимикробни лекарства, които самостоятелно се събират и създават "защитна линия" срещу бактериите, заяви професор Бен Хатън.

Традиционно зъболекарите се опитват да включат в пълнежа достатъчно количество лекарства поне за няколко седмици. Канадският екип обаче открил "комбинация от лекарства и силициево стъкло, които се организират, молекула по молекула, за да увеличат плътността на лекарството", което осигурява количество достатъчно "за години", според автора на проучването.

Споменатите бактерии специфично атакуват границите между пълнежа и зъба, за да създадат кавитети, а включването на материали доставящи антимикробни вещества в продължение на години, може значително да намали този проблем.

Проучването, което подробно описва откритието, е публикувано в списанието "Scientific Reports".