Марсоходът Insight на НАСА се готви да приключи на Червената планета

• Публикация:  Ш.Меламед
  • Дата:
    21.12.2022
  • Сподели:

Спускаемият модул InSight на НАСА достави това, което може да е последното му съобщение от Марс, където беше на мисия, създаваща история, за да разкрие тайните на вътрешността на Червената планета. През ноември космическата агенция предупреди, че времето на спускаемия модул може да изтича, тъй като прахът продължава да се сгъстява и задушава мощността на InSight.
„Производството на енергия от космическия кораб продължава да намалява, тъй като нанесеният от вятъра прах върху слънчевите му панели се сгъстява", пише НАСА в актуализация на 2 ноември. "Очаква се краят да дойде през следващите няколко седмици."
Съобщение, споделено в Twitter акаунта на Nasa InSight в понеделник, гласи: „Моята мощност е наистина ниска, така че това може да е последното изображение, което мога да изпратя. Не се тревожете за мен обаче: времето ми тук беше продуктивно и спокойно. Ако мога да продължа да говоря с моя екип от мисията, ще го направя – но скоро ще се отпиша от тук. Благодаря, че останахте с мен."
Роботизираният геолог, въоръжен с чук и монитор за земетресения, за първи път докосна пустото пространство на Елизиум Планития през ноември 2018 г. Оттогава е предприел геоложки разкопки, правейки първите измервания на земетресения с помощта на високотехнологичен сеизмометър, поставен директно на повърхността на Марс.
Спускаемият модул, захранван със слънчева енергия, публикува актуализация миналия месец, припомняйки си времето си в космоса. „Имах късмета да живея на две планети. Преди четири години пристигнах благополучно на втората, за радост на семейството ми на първата. Благодаря на моя екип, че ме изпрати на това пътешествие на открития. Надявам се, че съм ви направил горди", каза той.
От разгръщането си Insight е измерил над 1300 сеизмични събития и повече от 50 от тях са имали достатъчно ясни сигнали, за да може екипът да извлече информация за тяхното местоположение на Марс, според публикуваните резултати от мисията.
Данните от спускаемия модул също дадоха подробности за вътрешните слоеве на Марс, неговото течно ядро, изненадващо променливите останки под повърхността на почти изчезналото му магнитно поле, времето и трусовата активност.
НАСА няма да обяви мисията за приключена, докато InSight не пропусне две проверки с космическия кораб в орбита около Марс, който препредава информацията му обратно на Земята. През 2018 г. ветеранът марсоход Opportunity също обяви края на своята 15-годишна мисия, като изпрати непълно изображение от Perseverance Valley. Предаването спря, преди пълното изображение да може да бъде изпратено.