Откриха данни за нова елементарна частица

Физици, събирали информация от експеримента Belle, извършен в японския ускорител на частици KEK, са получили данни, които могат да свидетелстват за появата на неизвестна досега елементарна частица, съобщиха „Сайънс нюз“ и Lenta.ru.
В хода на експеримента с помощта на ускорителя са били сблъскани с огромна скорост електрони и позитрони или антиелектрони (положително заредени „двойници“ на електроните). При подобен сблъсък обикновено възникват двойки Б-мезони и анти-Б-мезони. Тези частици се разпадат много бързо по няколко начина и вследствие на техния разпад се получават различни частици.
Учените са били заинтригувани от редкия тип на разпад на Б-мезоните и анти-Б-мезоните, който възниква един път на милион разпада. При този вариант при разпада на Б-мезон се получават К-мезон и двойка частица-античастица. Заедно с К-мезона могат да се получат електрон и позитрон или мюон и антимюон. При това в посоката, съвпадаща с посоката на движение на К-мезона, се получават различен брой позитрони и антимюони в сравнение с обратната посока. Учените смятат, че тази разлика се дължи на появата на нова масивна частица с кратък живот. Хипотетичната частица вероятно е по-тежка от оригиналния Б-мезон (квантовата механика позволява подобен парадокс, тъй като новата частица се разпада почти веднага). Физиците са направили своите изводи на базата на 230 редки разпада на Б-мезони. За крайното потвърждение на хипотезата обаче ще са необходими допълнителни статистически данни. В скоро време конструкцията на ускорителя КЕК ще бъде подобрена, за да позволява получаването на по-голям брой Б-мезони.
Откритието на мистериозната частица може да послужи като косвено доказателство за така наречената теория на суперсиметрията, според която на всяка елементарна частица съответства по-тежка такава, с която образува двойка. До момента не са открити надеждни експериментални доказателства за тази теория.