Откриха вирус, който дава надежда за ваксина срещу рак на простатата

Учените установиха, че вирус, предизвикващ левкемия при животните, е свързан с рака на простатата при хората, съобщи в. „Таймс“.
Откритието предполага, че заболяването може да има вирусен произход. Ако това се окаже вярно, то може да допринесе за подобряване на ефективността на прегледите и разработване на ваксина за превенция на болестта. Основните известни рискови фактори за развиването на рак на простатата са генетичното предразположение, възрастта и лошото хранене. Изследването предполага обаче, че мъжете, заразени с XMRV – ксенотропен вирус, предизвикващ левкемия при животни, е по-вероятно да развият рак на простатата.
При изследване на 200 проби от заразена тъкан в 27% от тях е открит въпросният вирус, като той се свързва с най-агресивните тумори. Въпреки че проучването не доказва наличието на причинна връзка между заразяването с вируса и развиването на болестта, според учените има причини да се смята, че подобна зависимост съществува.
Вирусът действа, като вкарва копие на своята ДНК в ДНК на клетката, която заразява. Понякога, както в случая с левкемията при животните, вирусната ДНК се вкарва близо до гена, регулиращ растежа на клетката. Това може да доведе до изменения в нормалното клетъчно делене и до ускорено разпространение на заразените клетки, което в крайна сметка да причини образуването на тумор.
Екип от учени изследват точно къде в човешкия геном се позиционира този вирус и дали оказва директно влияние върху растежа на клетките. Отговорът на въпроса дали този вирус представлява рисков фактор ще има значително влияние върху начина, по който ракът на простатата се установява и лекува. Разработването на ваксина обаче може да се окаже по-дълъг процес. Ако се докаже, че той допринася за развиването на някои видове рак на простатата, изследователите ще се опитат да разработят ваксина, която да действа на принципа на ваксината срещу рака на маточната шийка. Човешкият папилома вирус, който се предава по полов път, присъства в почти всички случаи на рак на шийката на матката, въпреки че много жени са носители на вируса, но не развиват тумор.