Откриха нов вид енергиен трансфер от слънчевия вятър

Учените от Калифорнийския университет са открили досега неизвестен основен вид енергиен трансфер от слънчевия вятър към земната магнитосфера, съобщи „Сайънс дейли“. Изследването би могло да повиши сигурността и надеждността на космическата техника в горната атмосфера.
Освен че излъчва радиация, слънцето изпуска поток от йонизирани частици, наречени слънчев вятър, който оказва влияние върху Земята и останалите планети в Слънчевата система. Слънчевият вятър, който носи частиците от магнитното поле на Слънцето, известно като интерпланетарно магнитно поле, достига до Земята за три или четири дни. Когато електрически заредените частици достигнат нашата планета, те създават високо магнетизиран слой – магнитосферата, която обгръща и защитава Земята. Заредените частици предизвикват значителни изменения в магнитосферата на Земята. Точно в този слой се намират космически съоръжения и енергийните потоци в него създават сериозни проблеми за сателитите, електрическите мрежи и комуникационните системи. Темпът, с който слънчевият вятър осъществява енергиен трансфер в магнитосферата, може да варира в широки граници, но все още не е ясно какво точно го определя. „Всички съществени вариации в магнитосферата се появяват заради трансфера на енергия от слънчевия вятър към частиците в магнитосферата. Това е първата ключова стъпка към разбирането на този процес“, смята проф. Лари Лайънс.
Интерпланетарното магнитно поле може да променя значително своя магнитуд и посока. „Винаги сме знаели, че този енергиен трансфер е контролиран основно от посоката на интерпланетарното магнитно поле. Колкото по на юг е насочено то, толкова по-силен е темпът на трансфера и толкова по-силно е магнитното поле в тази посока“, посочва Лайънс.
Въпреки това резултатите от анализа на данните, получени от радари, измерващи силата на взаимодействието чрез потоците в йоносферата, изумили учените. „Всеки физик би потвърдил допреди година, че не може да има суббуря, когато интерпланетарното магнитно поле е насочено на север, но това е погрешно“, смята Лайънс. „Общо взето е вярно, но когато имаме променливо интерпланетарно магнитно поле, суббури могат да възникват на всеки час“, допълва той. По думите му конвекцията (процесът на топлопренасяне чрез движение на частиците на флуиди) в магнитосферата и йоносферата може да бъде силно повлияна от тези изменения, независимо от посоката на интерпланетарното магнитно поле.