Откриха антиматерия в разрядите на мълнии

Учени, работещи с орбиталния телескоп „Ферми“, неочаквано са регистрирали проблясвания на гама-лъчи в земната атмосфера, които териториално съвпадат с бушуващите на повърхността на планетата бури, съобщи Science News. При спектрален анализ на тези проблясъци могат да се открият следи от високоенергийни позитрони – частици антиматерия, които са антиподи на електроните. Новината за откритието бе съобщена от Майкъл Бригс от Университета на Алабама на симпозиума „Ферми“ във Вашингтон.
По време на 14-те месеца на своята работа в орбита телескопът „Ферми“, оборудван да регистрира гама-лъченията, е регистрирал 17 избухвания на гама-лъчи, свързани със земните бури. Наскоро пък японски учени от обсерваторията „Нокинура“ издигнаха специални датчици на височина 2700 м над морското равнище и също установиха, че бурите работят като ускорители на частици.
Следи от високоенергийни античастици за първи път се регистрират в мълниите, твърдят учените, без да могат да предложат обяснение на механизма, по който се получава това. „Изненадващо е, че открихме следи от позитрони по време на гръмотевична буря.“, казва Бригс. Регистрираните 17 проблясвания на гама-лъчи са се появили преди, по време и веднага след падането на мълнии, добавя той. Наблюденията навеждат на мисълта, че по някакъв начин ориентацията на електрическото поле, свързано с гръмотевична буря, е обърнало своята посока. В момента учените работят върху модел, който да обясни как би могло да стане това, но засега отговорът остава загадка.