Убиват рака с наноексплозии

С помощта на лазери и наночастици учените от Университета „Райс“ в САЩ са открили нова технология за отделяне на индивидуални заразени клетки, която ги унищожава с помощта на миниатюрни експлозии, съобщи „Сайънс дейли“.
Учените използвали лазери, с които изпращат златни частици в клетките, за да създадат „наномехури“. При тестове върху ракови клетки те установили, че могат да използват лазер, за да създадат малки ярки мехури, които са видими, но безвредни, или големи мехури, които „взривявали“ клетката.
“Индивидуалното третиране на клетки е едно от най-големите предимства на наномедицината, а нашият подход е съсредоточен върху локализирания ефект във вътрешността на индивидуалната клетка“, посочва водещият изследовател в проекта Дмитри Лапотко от Университета „Райс“. „Идеята е заразените клетки да бъдат открити и лекувани, преди заболяването да напредне“, казва още той.
Наномехурите се създават, когато златните наночастици са изстреляни с помощта на кратки лазерни импулси. Краткотрайните мехури са много ярки и могат да се уголемяват или смаляват с регулиране на лазера. Тъй като те са видими с микроскоп, наномехурите могат да се използват или за диагностициране на заразени клетки, или за унищожаването им с помощта на експлозии.
В лабораторни изследвания миналата година Лапотко и негови колеги от Беларус успели да приложат метода на наномехурите при артериална плака и открили, че натрупванията, които блокират артериите, могат да бъдат „взривени“ с този метод. В сегашното проучване Лапотко и Джейсън Хафнер от университета „Райс“ приложили метода върху левкемични и ракови клетки. Те прикрепили антитела към наночастиците, които насочвали само към раковите клетки, и установили, че с помощта на технологията могат да бъдат локализирани и унищожавани заразените клетки.

Ново лекарство срещу рака във Великобритания

Фармацевтичният концерн AstraZeneca е сключил сделка с търговския отдел на британската благотворителна организация Cancer Research да се опита да разработи нов клас лекарства за „метаболизма на рака“.
Целта е да се създадат нови лекарства, които контролират клетъчния метаболизъм, за да атакуват тумори, докато в същото време предпазват нормалните тъкани, обявиха двете партниращи си страни. Те смятат да използват факта, че раковите клетки използват енергия по начин, който е различен от този при нормалните клетки. Тригодишното сътрудничество ще се осъществява по серия от проекти, избрани от отдела за търговия и развитие на британската организация Cancer Research – Cancer Research Technology (CRT).