Лекарство срещу акне предотвратява разпространението на ХИВ в организма

Учени от американския медицински институт „Джон Хопкинс“ откриха, че безопасен и евтин антибиотик, използван за лечение на акне от 70-те години на миналия век до днес, успешно атакува инфектирани имунни клетки, в които се намира ХИВ, вирусът - причинител на СПИН, като предотвратява реактивирането и копирането им, съобщи „Сайънс дейли“.
Лекарството, наречено миноциклин, може да подобри съществуващите режими на лечение на заразените с ХИВ пациенти, ако бъде използвано в комбинация със стандартния коктейл от медикаменти, известен като HAART (високоактивна антиретровирусна терапия), се посочва в публикуваното онлайн изследване. „Мощното предимство при използването на миноциклин е, че вирусът става по-неспособен да развие резистентност към лекарствата, тъй като антибиотикът атакува клетъчните пътеки, а не вирусните протеини“, посочва проф. Джанис Клеменс от института „Джон Хопкинс“. „Голямото предизвикателство пред медицината в момента при лечението на пациенти с ХИВ е как вирусът да остане заключен в латентно състояние. Докато антиретровирусната терапия действително е ефикасна за ограничаването на активното копиране, миноциклинът е още едно оръжие в защитата срещу вируса“, посочва още проф. Клеменс.
За разлика от лекарствата, използвани при HAART, миноциклинът се насочва към Т-клетките – мощни агенти на имунната система, към които е адресирана атаката на ХИВ. Според изследователите антибиотикът намалява способността на Т-клетките да се активират и разпространяват – две стъпки, които са от изключителна важност за прогресирането на ХИВ. Ако се приема ежедневно, антиретровирусната терапия практически може да защити пациента от развиване на СПИН, но тя не е лечение – ХИВ вирусът просто остава скрит в някои от имунните клетки. Ако терапията обаче бъде прекратена или спряна за известно време, вирусът може да се реактивира.
Идеята за използването на миноциклина като допълнение към антиретровирусната терапия се появила, когато екипът от института „Джон Хопкинс“ научил за изследване на други учени върху пациенти с ревматоиден артрит, при което бил демонстриран антивъзпалителният ефект на антибиотика върху Т-клетките. Те свързали изследването с предишни свои проучвания, при които са били установени положителните ефекти при лечение на маймуни, заразени със СИВ – вариант на ХИВ, засягащ приматите.