Квазарите са резултат от сблъсък на галактики

Астрофизици установиха, че квазарите са възникнали в резултат на сливане на галактиките, съобщи “Лента.ру”. Квазарите, открити през 50-те години, са най-отдалечените обекти във Вселената, които излъчват огромно количество енергия и могат да бъдат няколко милиарда пъти по-ярки от Слънцето. Източникът на тяхната енергия са масивни черни дупки в центъра на галактиките, което са самите квазари. Новото изследване показва, че ядрата на едни от галактиките са активни, а на други, например на Млечния път, са относително спокойни.
Учените предполагат, че активността на ядрата се дължи на сблъсък на галактики. За да докажат тезата си те са събрали данни за 200 обекта, разположени на около 11 млрд. светлинни години от Земята. Те били проследени с телескопите Spitzer и Chandra. Оказало се, че галактиките, които са се сблъсквали с други, са с активни ядра. Астрофизиците открили там голямо количество скрити квазари.
Затова научният екип предложи следния модел за формиране на квазарите – при сблъсък на галактиките черните дупки се сливат, в резултат на което някоя черна дупка се оказва в центъра, образуван в резултат на сблъсъка и започва интензивно да поглъща материя.