"Хершел" намери дупка в пространството

Чрез използване на Европейския космическия телескоп „Хершел“ бе направено неочаквано откритие – учените намериха дупка в пространството, съобщи „Е сайънс нюз“. Това предоставя на изследователите възможност да хвърлят поглед към крайната фаза на процеса на формиране на звезди.
Звездите се раждат в гъсти облаци от прах и газ и чрез „Хершел“ те могат да бъдат изучавани в невероятни детайли. Въпреки че се знае, че теченията и ветровете от газ идват от млади звезди, винаги е съществувала загадка как точно звездата ги използва, за да отстрани заобикалящото я и да се появи от своя родилен облак. Сега за пръв път чрез „Хершел“ може да се научи повече в тази посока.
Облак от светъл отразяващ газ, известен на астрономите като NGC 1999, е разположен близо до тъмен отрязък от небето. През XX век се знаеше, че такива тъмни отрязъци се състоят от плътни облаци от прах и газ, които блокират светлината и тя не може да прониква през тях.
Когато „Хершел“ се опитва да изследва близката звезда, облакът продължава да изглежда черен, което не може да отговаря на истината, тъй като инфрачервените вълни, които използва телескопът, са конструирани така, че да може да се вижда през този облак. Когато изследванията в тази посока продължават и с телескопи, базирани на Земята, астрономите откриват същото – тези тъмни отрязъци от небето изглеждат черни не защото представляват плътен газ, а защото са празни. „Никога не сме виждали подобно нещо“, заяви Том Мегиът от Университета в Толедо, САЩ.