Корейските учени може би са открили „еликсира на младостта“

Учени от Корейския напреднал институт за наука и технологии (KAIST) откриха начин да накарат клетките на кожата да „станат по-млади". Те твърдят, че „оригиналната техника може да се използва за обръщане на процеса на стареене, предотвратяване на заболявания, свързани със стареенето и удължаване на продължителността на живота".

Професор Куанг-Хюн Чо, водещ учен в изследването, каза, че наблюдаваното съживяване на кожата в лабораторията е „драматично" и добави, че „новооткритата техника се отнася не само за човешката кожа, но и за цялото ни тяло. "

Професор Чо описа новоразработената техника като „отваряне на вратата за ново поколение, което ще възприема стареенето като обратим биологичен феномен". Той разчита на използването на химическо инхибиране и генна намеса, за да изключи молекула, която кара клетките да остаряват – т.н. клетъчно стареене. Изследователите са успели да „събудят" кожните клетки в лабораторията и да подмладят способността им да се възстановяват и разделят на по-нови свои версии.

Резултатите показват че цялостната функционалност на кожната тъкан е регенерирана, като дава на кожата здравословно количество колаген и еластични влакна, освобождавайки тъканта от бръчки. Обещаващата техника може да доведе до край на опустошенията на възрастта като сухота, гънки, загуба на еластичност и изтъняване на кожата.

Базираната в Сеул козметична компания Amorepacific вече е започнала да развива технологията допълнително със съдействието на учените от KAIST. Директорът на научноизследователската и развойна дейност в Amorepacific Парк Вон-Сеок каза, че неговата корпорация ще продължи да надгражда научните изследвания, за да „подобри напредъка срещу стареенето, който преди се смяташе за невъзможен".

Терминът „болен от красота" е измислен от американския професор психолог Рене Енгелн, която описва нарастващата тенденция да поставя красотата на върха на приоритетите на индивида.

Тъй като неконтролираното клетъчно делене може да доведе до образуването на злокачествени тумори, попитаха професор Чо дали има опасения, че „пробуждането" на застаряващите клетки може да причини рак. Той каза, че тези генетично редактирани кожни клетки ще могат да се обновяват, без да се превръщат в ракови.

Но онези, които се надяват да отменят бръчките с чудодейния лек на професор Чо, ще трябва да имат дълбоки джобове. Той каза, че може да има значителни разходи за довеждането на настоящата процедура до етапа на прилагане. Тя може да бъде готова за пазара в рамките на „пет до седем години, в зависимост от успеха на бъдещите експерименти". Той обаче твърди, че дотогава „ще може да замени настоящата пластична хирургия за смекчаване на бръчките". Може би дори по-вълнуващо, методът може също да „обърне загубата на мускулна маса и влошаване на мозъка" и дори може да се използва като „противоракова терапия".

Факторът на цената обаче ще подчертае нарастващото разделение между богатите и бедните, да не говорим за размиване на разликата между младите и старите. Представете си баби, на чиито младежки фасади завиждат техните внучки. Или двама пенсионери, от които единият носи дълбоките гънки на възрастта, а другият парадира с порцелановата кожа на поп певица. Очевидно – нищо хубаво, не е изцяло хубаво и не е хубаво за всеки.

Брайън Макглийнън