Учени разкриха мистерията на първата бременна мумия

• Written by:  Ш.Меламед
  • Date:
    10.01.2022

Група полски изследователи, които преди години откриха първия известен случай в света на мумия с плод в матката, предоставиха в скорошно проучване, публикувано в Journal of Archaeological Science, едно възможно обяснение защо археолозите не са откривали подобен случай досега.

След подробен преглед на тялото и поредица от тестове учените предположиха, че химикалите, използвани в древни времена за балсамиране, са разтворили костите на плода. По този начин останките от неговия скелет са станали неоткриваеми за рентгеновите лъчи, което може да се е случило и с много други женски мумии, открити по-рано. По този начин изследователите са пренебрегнали други случаи на жени, починали бременни.

Първоначално се смятало, че останките са на свещеник, но през 2016 г. томографски изследвания установиха, че става дума за жена. От друга страна, последвалите рентгенологични анализи показват, че тя е починала, когато е била между 20 и 30 години, като е била между 26 и 30 гестационна седмица.

Водещият автор на изследването Войчех Ейсмонд призна пред Insider в петък, че винаги му е било много странно, че това е първата мумия с бебе в утробата.

„Жените в детеродна възраст вероятно не са били постоянно бременни, но веднъж на няколко години ще са били", каза експертът. „Тогава защо не бяха открити останките на други бременни жени, които са били балсамирани?"

"Радиолозите се надяваха да намерят кости и нашият случай показва, че това всъщност не е правилното нещо. Трябва да търсите мека тъкан по особен начин", обясни Ейсмънд.

Според изследователя, докато тялото се разпада, то естествено започва да се подкиселява. Когато киселата среда достигна до мъртвия плод, костите почти напълно се разтварят. Минералите, продуктът от тази химическа реакция, се разпръсват и се губят във водата, която все още е в матката.

Костите на майката обаче не се разтварят, тъй като в процеса на мумификация натрон е бил използван за изсушаване на тялото и тази процедура кара минералите да останат на място, така че костите на възрастната мумия биват запазени.