Ключов ген помага на организма да се пребори с рака

Британски учени откриха ключов ген, който мобилизира имунната система да се справя с болести, съобщи вчера Би Би Си.
Генът превръща стволови клетки, намиращи се в кръвта, в имунни клетки, който са „естествени убийци“, помагащи на организма да се пребори с различни заболявания. Учените се надяват, че откритието ще доведе до нови начини за засилване на способността на организма да произвежда тези клетки, като по този начин би могло да се разработи нов начин за справяне с рака. Изследването дава надежди за разработване на ново лечение за диабет тип 1 и множествена склероза.
Тези заболявания са причинени от дисфункции на имунната система, която започва да атакува тъканите на организма. Предполага се, че дефектни „клетки-убийци“ играят ключова роля в този процес.
Екип от изследователи от Лондонския университетски колеж, Импириъл колидж и Националния институт за медицински изследвания са създали лабораторни животни, които не притежават този ключов ген, наречен E4bp4. Теоретично тези животни би трябвало да предоставят на учените златната възможност да определят с точност ролята на „естествените убийци“ в автоимунните заболявания, както и при други заболявания като безплодието при жените.
Нормално функциониращите „клетки-убийци“ са тип бели кръвни телца, които играят основна роля в защитата на организма, като унищожават туморни клетки, вируси и бактериални инфекции. Последното изследване показва, че генът E4bp4 контролира производството на тези клетки от кръвни стволови клетки в костния мозък. Целта на учените сега е да разработят медикаментозно лечение, което да повиши производството на „клетки-убийци“. За момента „клетки-убийци“ се изолират от дарена кръв и се използват за лечение на пациенти с тумори, но ефикасността на дарените клетки е ограничена, тъй като те се различават при всеки отделен човек. Ако бъде разработено подходящо лечение, което да засили способността на организма да произвежда „клетки-убийци“, ще отпадне необходимостта от разрешаване на проблема с несъвместимостта на дарените клетки.