Откриха общ ген между гениалността и лудостта

Съществува много тънка граница между гениалността и лудостта, смятат учени, цитирани от в. „Дейли телеграф“.
Според тях креативните хора притежават общ ген, който обаче се свързва с психозата и депресията. Учените вярват, че откритието обяснява защо гениални личности като Винсент ван Гог и Силвия Плат имат толкова деструктивно поведение.
Генът, който е наречен neuregulin 1, играе роля в развитието на мозъка, но негов вариант се свързва с психическите заболявания като шизофрения и биполярно разстройство. Изследователи от университета Семелвайс в Унгария са направили експеримент с група доброволци, които се смятали за много креативни. За да оценят креативността им, авторите на изследването помолили участниците да отговорят на няколко странни въпроса като например: „Какво щеше се случи, ако към облаците бяха прикрепени нишки, които висят надолу към земята?“. Освен това доброволците били помолени да попълнят въпросник за техните постижения и им били взети кръвни проби. Проучването показало ясна връзка между креативността и наличието на гена neuregulin 1.
„Участниците със специфичен вариант на този ген показаха по-високи резултати на теста и се оказа, че имат по-високи постижения от останалите“, посочват изследователите. Според тях това е първото изследване, което показва, че генетична вариация, свързана с психозите, може да има и полезни функции.