Разработиха два нови метода за регенериране на клетки

Учени съобщиха, че разработват два нови подхода, с които хората ще се приближат до многогодишната си мечта – регенериране на тялото от собствени клетки, съобщи „Ню Йорк таймс“.
Видове като тритона и рибата зебра например могат сами да регенерират дробовете, перките и дори части от сърцето си. Но хората имат малка регенеративна способност – вероятно по еволюционни причини: забавянето на растежа на клетките намалява риска от рак, като по този начин се удължава човешкият живот. Човек може да регенерира дроба си донякъде или върха на пръста си, докато е много млад, но в малка степен.
Първият от новите методи за регенериране е разработен от учени от Станфордския университет. Чрез активиране на два гена, с помощта на които се потискат туморите, те използвали миши мускулни клетки, които да върнат в по-младо състояние и да помогнат при възстановяването на тъканите.
В последните години повечето изследвания в полето на регенеративната медицина са фокусирани върху стволовите клетки – незрели клетки, които да могат да бъдат „обучени“ да се държат като по-възрастни клетки. Методът на природата за регенериране е съвсем различен – започва с възрастни клетки от страна на раната и превръща клетките в стволово състояние, при което те могат да растат и да се делят.
Екипът от Станфорд е направил крачка към имитиране на този процес. „Харесва ми, че правим така, както става в природата“, заяви д-р Блау. „Ние, бозайниците, сме изгубили регенеративната си способност, за да потискаме туморите, но ако събудим тази способност много внимателно, можем да я използваме в клинични условия“.
Вторият съвсем различен подход за регенериране на тъкани е разработен от Дипак Шривастава и колегите му от Университета в Калифорния, Сан Франциско. Използвайки също мишки, екипът е разработил начин за репрограмиране на обикновените тъканни клетки на сърцето в сърдечни мускулни клетки – такъв тип, които безвъзвратно се губи при инфаркт.
Преди три години японският учен Шиния Яманака показа как кожните клетки могат да бъдат превърнати в ембрионални стволови клетки само чрез прибавянето на четири известни протеина, които регенерират гените. Използвайки метода на Яманака, д-р Шривастава и колегите му подбрали 14 протеина, като открили, че само с три от тях могат да превърнат сърдечните фибропластови клетки в сърдечни мускулни клетки. За да има клинична полза от откритието, учените заявиха, че трябва първо да повторят процеса с човешки клетки и да разработят лекарства, които да заместят трите протеина, използвани в процеса на промяната.