Откриха кехлибар на 95 милиона години

Американски учени откриха при експедиция в Африка късче кехлибар на възраст 95 млн. години, пълно с древни насекоми, съобщава сп. Proceedings of the National Academy of Sciences. Находката е открита в северозападната част на Етиопия. В периода отпреди 145 млн. години допреди 65 млн. години Етиопия е била част от единия от двата суперконтинента – Гондвана. Досега парченца кехлибар, датиращи от тази епоха, са откривани предимно на територията на другия гигантски континент – Лавразия.
В кехлибара са открити около 30 древни насекоми, принадлежащи към 13 семейства насекоми и паяци. Останките им, обвити в смола, са най-старите представители на съответните видове, откривани от учените досега. В кехлибара е намерена и паразитна гъба, живяла върху смолистите дървета.
Благодарение на анализа на състава на кехлибара са направени ценни изводи за свойствата на древните растения. Изследователите установиха, че смолата на дърветата отпреди 95 млн. години не се отличава от смолата на дърветата от периода на миоцена (преди 25 млн. години).
Образуването на древния кехлибар е било изцяло продукт на жизнената дейност на примитивни голосеменни растения.
В края на миналата година друг екип от учени откри в кехлибар на възраст 100 млн. години муха еднорог. Тя изглежда както тези, които виждаме обикновено, но с израстък на главата, който изследователите определили за рог.