Откриха гена, който предпазва от алкохолизъм

Ген, от който зависи колко бързо се опияняваме от погълнатия алкохол, бе открит от американски учени, съобщи „Дейли телеграф“.
Хората, притежаващи въпросния ген, е по-вероятно да се напиват по-бързо, но по същата причина са по-малко застрашени да се превърнат в алкохолици. Генът CYP2E1 предоставя кодирани инструкции за образуването на ензим, който разгражда алкохола. Учените установили, че от 10 до 20% от хората притежават определена версия на гена, който ги кара да се напиват по-бързо.
Първите няколко питиета карат тези хора да се чувстват по-опиянени от своите приятели и затова е по-вероятно те да спрат да пият по-рано от тях.
В бъдеще биха могли да се разработят лекарства, които усилват ефекта на CYP2E1 и могат да бъдат използвани за увеличаване на чувствителността към алкохола или дори за изтрезняване.
Според учените ефектът на CYP2E1 върху трезвеността вероятно се дължи на факта, че неговата активност се проявява не в черния дроб, а в мозъка. Той генерира разрушителни молекули, наречени свободни радикали, които могат да нарушат чувствителни структури като мозъчните клетки. „ Оказва се, че специфичната версия на този ген прави хората по-чувствителни към алкохола, и това вероятно се дължи на факта, че той генерира повече свободни радикали“, обясни проф. Кърк Уилхемсен от Университета на Северна Каролина.