Изчислиха къде е краят на Вселената

Астрономи от Европейската южна обсерватория измериха разстоянието до най-далечната галактика и най-отдалечения известен досега обект, който се намира на повече от 13 милиарда светлинни години от Земята, съобщиха „Нейчър“ и Нюзру.
Галактиката UDFy-38135539 заедно с няколко други бе забелязана за първи път през януари тази година с помощта на космическия телескоп „Хъбъл“. Учените тогава установиха, че разстоянието до тези обекти е около 10 милиарда светлинни години, но бе невъзможно да се определи точната дистанция само с помощта на „Хъбъл“. Астрономите наблюдаваха галактиката в продължение на 16 часа, а след това прекараха два месеца в изследване на получените резултати.
Всеки път, когато гледат към далечните галактики, астрономите могат да надникнат в миналото на Вселената. UDFy-38135539 позволява да се види каква е била Вселената, когато е била само на 600 милиона години, което е едва 4% от времето на нейното съществуване, обяснява „Дейли мейл“.
Измерването на разстоянието до най-далечната известна галактика само по себе си е удивително, но ползата за астрофизиците от това откритие е още по-значителна, смятат учените. Учените от Института по космическа астрофизика в Париж под ръководството на Мат Ленерт използвали телескопа VLT (Very Large Telescope), за да измерят червеното изместване на галактиката UDFy-38135539, което зависи от разстоянието до самия обект. Червеното изместване се оказало равно на 8,5549, което означава, че галактиката се намира на повече от 13 милиарда светлинни години.
„С помощта на телескопа VLT ние потвърдихме, че галактиката, открита по-рано от „Хъбъл“, е най-далечният известен досега обект във Вселената“, каза Ленерт.

Камера на НАСА засне слънчево затъмнение от Космоса

Може да изглежда, сякаш фотографът неволно е поставил пръста си пред обектива, докато е снимал Слънцето, но тази снимка всъщност показва Луната, която преминава между космически апарат и Слънцето, предизвиквайки частично затъмнение. Снимката е направена от камерата на Solar Dynamics Observatory (SDO) на НАСА, която наблюдавала Слънцето в далечния ултравиолетов спектър, докато Луната започнала да преминава пред него, съобщи „Дейли мейл“. На нея се виждат „филизи“ от свръхгореща плазма, известни като слънчеви изригвания, които достигат далече в пространството. Плазмени филизи като тези могат да се нагреят до 20 милиона градуса по Целзий. Най-яркият филиз на снимката вляво в действителност се простира на около 1,4 милиона километра. SDO бе изстреляна през февруари и петгодишната й мисия се очаква да струва около 868 млн. долара. Апаратът обикаля около Земята на около 35 хиляди километра височина.